Kreatyna – co daje? dawkowanie, działanie, skutki uboczne

Kreatyna – czym jest i jak działa?

Kreatyna jest związkiem chemicznym zbudowanym z aminokwasów i jest uznawany za suplement diety, która (odpowiednio stosowana i dawkowana) znacząco wypływa na wzrost masy mięśniowej i jest stosowana przez amatorów oraz profesjonalnych sportowców na całym świecie. Oprócz zwiększenia masy mięśniowej, kreatyna zwiększa również wydolność organizmu oraz sprawia, że możemy ćwiczyć dłużej nie odczuwając zmęczenia.

A jak działa kreatyna? Ogólnie mówiąc – odżywka ta przechowuje w mięśniach dodatkowe zapasy energii w postaci cząsteczek ATP. Jeżeli podczas treningu zaczynamy słabnąć, to zgromadzone wcześniej zapasy są uwalniane i spożytkowane przez organizm. Kreatyna jest zalecana do stosowania przez osoby, których trening lub ćwiczenia charakteryzują się wysoką intensywnością oraz dużą powtarzalnością np. przy podnoszeniu ciężarów lub przy sportach walki. Zobacz jak wybrać najlepszą kreatynę: https://musclefactory.pl/ranking/najlepsza-kreatyna/

Odpowiednie dawkowanie jest kluczem do sukcesu

Najodpowiedniejszą metodą jest przyjmowanie kreatyny według określonego schematu: 0,3gram/1 kg ciała w ciągu jednego dnia. Taką sumę trzeba podzielić na 4 dawki na dobę i kolejno przyjmować przez 6-7 dni (nie zaleca się przyjmowanie naraz całej dawki).

Można też podzielić sobie dawki na 28-30 dni i wtedy ilość spożytych gramów/na dobę zmieni się (około 2-4 gramy/24h).

Czy istnieją skutki uboczne przyjmowania kreatyny?

Przyjmowanie zbyt dużej ilości suplementu „odbija się” na zdrowiu oraz kondycji ciała. Najczęstszym niepożądanym efektem jest zbyt duży przyrost wagi oraz wzrost podatności na różne kontuzje. U niektórych sportowców pojawiły się również inne skutki uboczne tj. zmiany skórne (pojawia się trądzik, wysypki), odwodnienie, problemy związane z układem pokarmowym oraz problemy z potencją. Nie zaleca się stosowania odżywki u osób chorujących na nerki, wątrobę lub mających cukrzycę.

Według badań kreatyna pozytywnie wpływa na układ krążenia oraz samo serce. Zwiększa jego wydolność oraz siłę wyrzutową, dzięki czemu serce może pompować większą ilość krwi w danym czasie.

Polecamy również:
http://4athlete.pl/kreatyna-co-to-jest-dawkowanie-efekty/
http://www.4on.com.pl/co-to-jest-izolat-bialka-serwatkowego/

Kreatyna – co daje? dawkowanie, działanie, skutki uboczne
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *